OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 5
POZNAŃ – STARE MIASTO
Propozycje do zrealizowania na terenie przedszkoli:
Dla dzieci:
A. Badania przesiewowe logopedyczne 3-6-latków oraz 3 i 4-latków.
B. Zajęcia wspierające rozwój:
- „Przyjaciele Zippiego” – program promocji zdrowia psychicznego dla 6-7-latków,
- „Poznawanie siebie, jaki jestem, jaki chcę być” – zajęcia rozwijające świadomość ciała,
- „Jak dbać o zdrowie?” – kształtowanie prawidłowych postaw promujących zdrowie.
C. Zajęcia profilaktyczne:
- „Nie bój się powiedzieć NIE obcemu” – kształtowanie zachowań asertywnych – warsztaty dla 6-latków,
- „Kształtowanie zachowań prozdrowotnych” – program profilaktyczny dla 6-latków,
- „Jak mówić nie” – zajęcia z zakresu ochrony przed skutkami nagabywania seksualnego,
- „Jak radzić sobie ze stresem i napięciem?” – warsztaty dla dzieci i nauczycieli.
D. Zajęcia korekcyjne:
- „Dziecko nadpobudliwe – program korekcji zachowań”.
Dla rodziców:
A. Warsztaty:
- „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci?”
- „Rozwój mowy małego dziecka”
- „Jak stymulować rozwój mowy małego dziecka?”
- „Szkoła dla rodziców. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby do nas mówiły”
B. Prelekcje:
- „Pierwsze dni dziecka w przedszkolu. Pomoc w adaptacji w nowym środowisku.”
- „Gotowość szkolna dzieci”
- „Małe dzieci, wielkie problemy – jak wspierać rozwój emocjonalno- -społeczny dziecka?”
- „Stymulowanie rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym”
- „Moje dziecko idzie do szkoły – chcę zapewnić mu sukces”
- „Moje dziecko będzie dobrym uczniem – rola rodziców w stymulowaniu dojrzałości szkolnej”
- „Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy”
- „Profilaktyka zaburzeń mowy”
- „Etapy rozwoju mowy”
- „Negatywny wpływ wad wymowy na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym”
C. Konsultacje:
- Konsultacje logopedyczne po badaniach przesiewowych
Dla nauczycieli:
A. Prelekcje:
- „Kiedy skierować dziecko do logopedy?”
- „Klasyfikacja zaburzeń mowy. Czy każda nieprawidłowa artykulacja jest wadą wymowy?”
- „Etapy rozwoju mowy”
B. Warsztaty:
- „Rozwój mowy małego dziecka”
- „Jak stymulować rozwój mowy małego dziecka?”
Propozycje do zrealizowania na terenie Poradni:
Diagnoza:
- psychologiczna,
- pedagogiczna,
- logopedyczna.
Terapia i zajęcia:
- Terapia pedagogiczna dla dzieci wykazujących brak dojrzałości szkolnej,
- Terapia pedagogiczna dla dzieci odroczonych od obowiązku szkolnego,
- Terapia psychologiczna dla dzieci z problemami emocjonalnymi,
- Terapia logopedyczna (kształtowanie mowy u małych dzieci, wady wymowy, zaburzenia
- mowy u dzieci ze schorzeniami centralnego układu nerwowego),
- Terapia pedagogiczna dziecka z zaburzeniami mowy – zajęcia indywidualne,
- Zajęcia wspierające rozwój dzieci zagrożonych odroczeniem od obowiązku szkolnego,
- Zajęcia wspomagające rozwój dziecka do 6 roku życia,
- Kształtowanie mowy u małych dzieci,
- „Chcę mówić poprawnie” – program profilaktyczny dla 3-4-latków i ich rodziców,
- „Ja też mogę czytać” – zajęcia dla 4-5-latków,
- „Zanim pójdę do szkoły, pomaluję cały świat” – zajęcia profilaktyczne dla 5-6-latków z
- obniżonymi możliwościami grafomotorycznymi,
- „Pomoc w osiąganiu dojrzałości szkolnej” – indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- dla 5-6-latków,
- „Moje dziecko to potrafi” – warsztaty ogólnorozwojowe dla 5-6-latków i rodziców,
- „Mali odkrywcy” – zajęcia wspomagające rozwój dzieci zdolnych w wieku 5-6 lat.
Spotkania instruktażowo-konsultacyjne:
- dla rodziców i dzieci z problemami grafomotorycznymi,
- dla rodziców i dzieci z trudnościami w uczeniu się,
- dla rodziców i dzieci – pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- dla rodziców i dzieci – pomoc psychologiczna,
- indywidualne konsultacje logopedyczne – po badaniach przesiewowych.
Oferta poradni dla przedszkoli
I. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci.
1. Badania diagnostyczne: logopedyczne, pedagogiczne, psychologiczne określające
poziom rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego dziecka.
2. Badania określające dojrzałość szkolną dziecka.
3. Terapia: logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna dzieci z zaburzeniami
rozwojowymi, w tym dzieci odroczonych z obowiązku szkolnego.
4. Badania przesiewowe: logopedyczne i pedagogiczne, prowadzone na terenie
przedszkoli – wykrywanie zaburzeń mowy oraz ryzyka dysleksji.
5. Badania przesiewowe słuchu wg ogólnopolskiego programu „Słyszę” i wzroku wg
programu „Widzę”.
II. Prelekcje i pogadanki dla rodziców i nauczycieli.
1. Dojrzałość szkolna dziecka.
2. Zapobieganie zaburzeniom dyslektycznym dzieci – wczesne wykrywanie ryzyka
dysleksji.
3. Rozwój mowy dziecka w okresie przedszkolnym.
4. Rola rodziców w zaspokajaniu podstawowych potrzeb emocjonalnych dzieci.
5. Postępowanie z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo i z zespołem ADHD.
6. Zapobieganie zachowaniom agresywnym dzieci.
7. Rozwój emocjonalny i społeczny dziecka w okresie przedszkolnym.
8. Wykrywanie ponadprzeciętnych uzdolnień dziecka.
III. Zajęcia dla rodziców i nauczycieli realizowane na terenie poradni.
1. Szkoła dla rodziców i wychowawców – trening umiejętności wychowawczych
rodziców i nauczycieli.
2. Nawiązywanie więzi emocjonalnej z dzieckiem – twórcza wizualizacja (zajęcia dla
rodziców).
3. Konsultacje i porady w Punkcie Konsultacyjnym dla Uczniów Zdolnych dotyczące:
- sposobów rozpoznawania potencjałów i mocnych stron dziecka,
- stosowania metod wychowawczych stymulujących rozwój dziecka
i ukierunkowujących jego aktywność twórczą.
Oferujemy następujące formy pomocy:
Dla dzieci
1. Diagnoza:
- dojrzałości szkolnej i potencjalnych możliwości dziecka,
- przyczyn i trudności w zachowaniu,
- ryzyka dysleksji,
- zaburzeń mowy,
- badania przesiewowe wzroku, słuchu i mowy – „Widzę, słyszę, mówię”.
2. Terapia:
- zaburzeń zachowania,
- logopedyczna,
- program terapeutyczny dla dzieci z uszkodzeniami C.U.N.,
- zajęcia ogólnorozwojowe stymulujące rozwój poznawczy, percepcyjny i społeczny,
- program psychostymulacji rozwoju mowy dla dzieci 4-6,
- program rozwijający mowę dla dzieci 5-6 letnich z opóźnionym rozwojem mowy
- “Logoterapia z wykorzystaniem muzyki, ruchu, mowy”,
- program dla dzieci 3-4 letnich “Dotknij, popatrz, powiedz”,
- warsztaty logorytmiczne dla uczniów kl. “0” prowadzone na terenie Państwa placówki “Co potrafi moje ciało”.
- indywidualne i grupowe zajęcia z dziećmi i ich rodzicami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
3. Inne formy wspierania rozwoju dziecka:
- Program „Indywidualny Trener Dziecka”,
- Zajęcia twórcze dla dzieci rozwijające kreatywność.
Dla rodziców
1. Prelekcje odnośnie zaburzeń mowy.
2. Warsztaty dla rodziców – profilaktyka logopedyczna.
3. Warsztaty dla rodziców dzieci twórczo uzdolnionych.
4. Warsztaty dla rodziców: „Dzieciństwo bez klapsa – czyli jak z miłością i szacunkiem
wyznaczać dziecku granice”
5. Przybliżenie problematyki dojrzałości szkolnej.
6. Program “Szczęśliwe dzieciństwo bez smoczka”.
Dla nauczycieli
1. Szkolenie: „Nauczyciel jako osoba uczestnicząca w procesie diagnozy”.
2. Diagnoza trudności we wczesnym etapie edukacyjnym.
3. Kształtowanie systemu fonologicznego.
4. Warsztaty: “Oddech jako fundament prawidłowej wymowy”.
5. Organizacja kształcenia dzieci przewlekle chorych.
6. Jak rozumieć opinie i orzeczenia wydawane przez poradnię